Charlotte Meszaros: Master i ledelse og menighetsutvikling

“Studiet for meg betyr å få en bedre forståelse av ikke bare min egen tro, men hvordan jeg kan vise troen min til andre. Det som også er interessant for meg som er den eneste i klassen som kommer fra Den norske kirke, er at jeg lærer å forstå andres syn og holdninger.”

Hvor jobber du?

Jeg har de siste årene jobbet som trosopplærer i Den norske kirke, men akkurat nå jobber jeg som kirketjener i Lillesand. Jeg ønsker å lære den tekniske delen av kirken. Jeg tror det er viktig å ha forståelse for alle avdelinger i kirken når jeg etter hvert skal lede selv. Jeg tenker det er viktig å kunne relatere seg til alle.

Hva er målet med masterstudiet?

Målet med masterstudiet er å bli prest i Den norske kirke.

Hva skjer etter masterstudiet?

Jeg er over 35 år. Og de som er over 35 år er så heldige at de kan søke om å bli ordinert som prest etter masterstudiet - uten å måtte ta et tilleggsår på for eksempel Menighetsfakultetet. Det er godt det kan være noen fordeler med å være såpass gammel. Derfor er det å gå på Ansgar en veldig god løsning for meg. Ansgar høyskole har også et godt samarbeid med bispekontoret.

Har du tenkt på hva du vil fordype deg i når du skal skrive masteroppgaven?

Det må bli noe med forkynnelse og ungdom.

Hva betyr studiet for deg?

Studiet for meg betyr å få en bedre forståelse av ikke bare min egen tro, men hvordan jeg kan vise troen min til andre. Hvordan formidle troen min? Det som også er interessant for meg som er den eneste i klassen som kommer fra Den norske kirke, er at jeg lærer å forstå andres syn og holdninger og kan relatere til det. Det er viktig for meg. Økumenisk samarbeid må vi være åpne for, og skal vi klare det, må vi forstå og respektere hverandre. Ved å studere her på Ansgar hvor det er studenter fra både misjonskirken og andre kirkesamfunn, er det interessant å få forskjellige synspunkter som jeg selv ikke har tenkt på. Det er viktig for meg den dagen jeg skal ut og formidle min egen tro.

Hvorfor valgte du Ansgar?

Det er fordi jeg bor på Sørlandet. Jeg er voksen og har familie, og kan ikke flytte inn til Oslo eller andre steder i landet. Jeg hadde ikke hørt om Ansgar før jeg flyttet hit som voksen, men da jeg skulle undersøke utdanningsmulighetene for meg her, så dukket Ansgar høyskole opp. Dette er den eneste utdanningsinstitusjonen her på Sørlandet hvor jeg kan få den utdannelsen som jeg ønsker meg.

Les mer om Master i ledelse og menighetsutvikling