Litteratursøk / Databaser

Her finner du nyttige baser til litteratursøk. Du kan laste ned eduVPN for å få tilgang til våre fulltekstdatabaser også utenfor campus. Dersom du ikke finner den litteraturen du trenger på vårt bibliotek, er fjernlån fra andre bibliotek en fin tjeneste. Bibliotekar bestiller inn bøker og artikler til deg ved behov.

Ansgarskolens bokbase
Bøkene i Ansgarskolens bibliotek er registrert i denne basen, tilknyttet biblioteksystemet Mikromarc. Ved å søke der, vil du se om biblioteket har boka du leter etter, og hvilket hyllenummer den har. Du kan også se om boka er utlånt. Om du ønsker å reservere en utlånt bok, kontakt bibliotekar, eller logg deg inn i Meg & Mitt, der du selv kan reservere bøker og fornye dine lån.

Publication Finder
Ansgarskolens e-tidsskrifter og e-bøker. Tilgang til fulltekst via Ansgarskolens nettverk, enten på campus eller ved å laste ned eduVPN.

DOAB
Directory of Open Access Books. Flere tusen internasjonale akademiske e-bøker fritt tilgjengelig.

DOAJ
Directory of Open Access Journals. Her finner du fagtidsskrifter som er åpent tilgjengelig i fulltekst.

DTL - Digital Theological Library
Henviser til tusenvis av e-bøker og artikler innen teologi, også en god del åpent tilgjengelig (open access).

EBSCO
Det er tilgang i fulltekst på Ansgarskolens campus. Utenfor campus får du tilgang ved å laste ned eduVPN.
Du kommer til en oversiktsside der du kan velge databaser. Om du ønsker kan du søke i alle samtidig:

• APA PsycArticles - Over 218.000 artikler i fulltekst fra 119 tidsskrift innen psykologi.
  • APA PsycBooks - E-bøker innen psykologi
  • ATLA Serials - Database innen teologi og religion
  • eBOOK COLLECTION - Over 200.000 e-bøker innen mange fagfelt, også en del skjønnlitteratur. Det meste er på engelsk.
  • ERIC - Education Resource Information Center. Litteratur relatert til utdanning og pedagogikk, både referanser og fulltekst.
  • CINAHL - Bibliografisk* database innen sykepleie og helsefag.
  • MEDLINE - Bibliografisk* database innen medisin.

*Bibliografisk betyr at det ikke er fulltekst, men at basene inneholder referanser/henvisninger til litteratur. Slik får man oversikt over emnet.

En søkemotor som gir tilgang til omfattende mengder akademisk litteratur.

Grove Music Online
En ressurs for musikkforskning med over 52.000 artikler. Det er tilgang til artiklene i fulltekst på Ansgarskolens campus. Utenfor campus får du tilgang ved å laste ned eduVPN.

Idunn
Artikler fra over 70 norske og nordiske fagtidsskrift. Det er tilgang til artiklene i fulltekst på Ansgarskolens campus. Utenfor campus får du tilgang ved å laste ned eduVPN.

Index Theologicus
Bibliografisk database innen teologi og religion, også med en del fulltekst.

JSTOR Open Content
Flere tusen akademiske bøker og tidsskrift som er åpent tilgjengelige.

Nasjonalbiblioteket
Tusenvis av norske bøker i fulltekst gratis tilgjengelig, i tillegg til bilder, aviser, tidsskrifter, noter etc.

Nasjonalt vitenarkiv
Dette er en tjeneste under utvikling. I NVA kan norske forskningsinstitusjoner legge ut artikler, ulike forskningsresultater, rapporter og studentoppgaver i fulltekst. Alle Ansgarskolens masteroppgaver ligger tilgjengelig i fulltekst her.

NOASP
Nordic Open Access Scholarly Publishing. Bøker og tidsskrifter åpent tilgjengelig, mest på norsk, utgitt av Cappelen Damm Akademisk.

NORA - Norwegian Open Research Archives
Gir tilgang til forskningsresultater, tidsskrifter og publikasjoner tilknyttet høyere utdanning i Norge.

Ordnett
Tilgang via Feide til norske og engelske ordbøker.

Oria
Oria er en søkemotor hvor man kan søke i bibliotekbasene til universitetene og de fleste høgskolene i Norge (du finner ikke Ansgarskolens bokbase her). Du kan velge å avgrense søket til en enkelt institusjon, f.eks. Universitetsbiblioteket i Agder. Ansgarskolens studenter kan ikke bestille bøker selv, men om du finner noe i Oria du har behov for, ta kontakt med Ansgarskolens bibliotekar, som ordner med innlån for deg. Når bøkene kommer, vil de bli lagt i bokskapet på biblioteket og du får hentemelding på sms. Fra bestilling til mottak kan det ta opp til en uke. Vanligvis har bøkene en lånetid på 4 uker.

Paperity
Fritt tilgjengelige akademiske tidsskrifter og artikler (Open Access).

Psykologisk.no
Norsk nettavis om emner innen psykologi. Ikke alle artiklene er åpent tilgjengelige, men det er tilgang til alle i fulltekst på Ansgarskolens campus. Utenfor campus får du tilgang ved å laste ned eduVPN.

Taylor & Francis
Over 5 millioner artikler innen ulike fagfelt. Ikke alle artiklene er tilgjengelige i fulltekst. Vi abonnerer på tidsskriftpakken SSH (Social science and humanities) som gir oss tilgang til ca 1500 tidsskrifter i fulltekst på Ansgarskolens campus. Utenfor campus får du tilgang ved å laste ned eduVPN.

eduVPN
Ansgarskolen tilbyr eduVPN, som gir tilgang til bibliotekressurser også utenfor campus. VPN står for virtuelt privat nettverk. EduVPN er en internasjonal, felles VPN-løsning for forskning og utdanning. Det gir en sikker og kryptert tilgang til campusnettverk, som er svært nyttig når man jobber eller studerer hjemmefra. For å få tilgang gjør du følgende:

• Last ned eduVPN på din enhet (mobil, nettbrett, PC, MAC) her: https://www.eduvpn.org/client-apps
  • Velg Ansgarskolen og logg på med FEIDE
  • Dersom du får valg mellom Oslo og Trondheim, velg Trondheim
  • Godta tilkobling

Når du nå går inn og søker i bibliotekets databaser vil du få tilgang til fulltekst også utenfor campus.

Dersom du trenger hjelp, kontakt support på [email protected]
Her kan du lese mer om eduVPN: https://www.uninett.no/eduvpn