Benedikte Samseth: Bachelor i Musikk og helse

«Jeg blir inspirert av det jeg fikk være med på i praksistiden min, så jeg har lyst til å være i en jobb hvor jeg kan koble musikk inn i arbeidet.»

Hvorfor har du valgt dette studiet?

Det er en veldig interessant måte å få studere musikk i kombinasjon med mennesker. Det er veldig mange som ikke skjønner hva dette handler om, så det er så gøy å gå dypere inn i det.

Hva har vært gøyest?

Det har vært gøy å lære om hvordan kan vi bruke musikk til forskjellige grupper som f.eks. barn og eldre.

Vi har også hatt improvisasjonstimer. Du kommer til timen uten å vite hva som skal skje. Det har vært en skrekkblandet fryd, men når vi først kastet oss ut i det var det utrolig gøy.

Vi har bl.a. hatt improvisasjonskonsert i kapellet hvor vi skulle improvisere rundt dikt. Veldig morsomt og utfordrende.

Hvordan har praksisen vært?

Jeg har likt praksisen veldig godt. Jeg har vært i praksis på et sykehjem hvor jeg fulgte tilsynskoordinatoren i Kristiansand. Jeg har også vært i praksis på en skole i Grimstad.

Der fulgte jeg en musikkterapeut som jobbet bl.a. med barn som har autisme.

Hva kan du tenke deg å bruke studiet til?

Jeg blir inspirert av det jeg fikk være med på i praksistiden min, så jeg har lyst til å være i en jobb hvor jeg kan koble musikk inn i arbeidet. Ikke det at jeg skal prakke på noen musikk, men musikk kan gjøre underverker - så det er gøy å se hva vi kan få til på forskjellige arbeidsplasser.

Hvordan har studietiden vært?

Jeg syns det har gått veldig greit. Jeg gikk først et år på bibelskolen og tok studiepoeng der, som gjorde at jeg kunne begynne rett på andre året på høyskolen. Klassen var veldig inkluderende fra første stund og jeg ble invitert på middag med en gang. Lærerne er også kjempegreie. Vi har respekt for dem, men samtidig har vi en god tone. Det er lett å stille spørsmål. Vi har lærere som bryr seg om det de driver med. De brenner virkelig for faget sitt!

Les mer om Bachelor i Musikk og helse