Årsstudium i bærekraft og kultur

Studiested

Kristiansand

Varighet

1 år (heltid)

Omfang

Heltid/deltid

Studiepoeng

Studiestart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Studieplasser

Søk opptak Søkekode: 255 418

Årsstudiet Bærekraft og kultur ved Ansgar høyskole (AHS) gir en innføring i mangfold, migrasjon og bærekraft, og kommunikasjon og menneskemøter på tvers av religion og kultur. Studentene får lære om å bygge broer og jobbe for bærekraftig utvikling i en polarisert verden, og får øvd seg på å anvende kunnskapen i praksis, enten i utlandet (studietur) eller på det interkulturelle feltet lokalt i Norge. Årsstudiet er en integrert del av Bachelor i interkulturelle relasjoner ved AHS.

Opptakskrav

Slik søker du

Søknadsfrist

• 15. april - ordinær søknadsfrist.
  • 1. mars - søknadsfrist for enkelte søkergrupper, og søkere som søker opptak på grunnlag av realkompetanse. Se sidene til Samordna opptak.

Søk med studiekode

Når får du svar på søknaden?

Politiattest

Kunnskapsmål

Kandidaten:

• har kunnskap om interkulturell kommunikasjon og relasjoner på tvers av skillelinjer
  • kjenner til det interkulturelle fagfeltets historie, tverrfaglige egenart og rolle i samfunnet
  • kan gjøre rede for sentrale temaer i relasjoner på tvers av religioner og kulturer, samarbeid for bærekraft og fredelig sameksistens
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor bærekraft og kultur ved å gjøre seg nytte av forsknings- og utviklingsarbeid på fagområdet

Ferdighetsmål

Kandidaten:

• kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til globalisering, migrasjon, mangfold og bærekraft, og gjøre rede for sine valg
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til interkulturelle problemstillinger og praktisk samarbeid
  • kan gjennomføre mindre feltarbeid og prosjekter, og reflektere faglig over kulturmøter og prosess

Generell kompetanse

Kandidaten:

• kan reflektere over og formidle egne verdier og perspektiver på tvers av interkulturelle og interreligiøse forskjeller, med respekt og integritet

Dette studiets kostnader består av en semesteravgift og en avgift for SiA-medlemskap. Oversikt over studieavgiftene finner du her.

Tverrfaglighet, samarbeidsevne, endringskompetanse og bærekraft er viktig kompetanse i vår tids arbeidsliv og samfunn, som studentene får øvd seg på i dette studiet. Årsstudiet i bærekraft og kultur kan fungere som innføring eller videreutdanning for kandidater som vil jobbe innenfor integreringsarbeid, bærekraftsarbeid, arbeid i organisasjoner i sivilsamfunnet, eller internasjonalt samarbeid.

Årsstudiet i Bærekraft og kultur tilsvarer det første året i BA i Interkulturelle relasjoner ved AHS. Det tilbys studietur til utlandet som en integrert del av årsstudiet (IRL105 Kulturmøter i praksis). Studenter som fortsetter på bachelorstudiet, har muligheter for utveksling der.