Sigvart Dagsland gjestet Ansgarskolen

Tirsdag 9. oktober var det duket for Sigvart Dagsland-konsert i Ansgarskolens aula, sammen med hans «Bryllups- og Begravelsesorkester». Omtrent 160 personer kom for å oppleve konserten, som ble arrangert i forbindelse med en innsamlingsaksjon til Ansgarskolens nye studenthjem som vil stå ferdig neste år.

Med variert stoff fra hele Dagslands sjangerbrede karriere, fikk tilhørerne en konsertopplevelse helt utenom det vanlige. Konserten fungerte som før-premiere på høst-turneen til Sigvart Dagsland og hans «Bryllups- og begravelsesorkester», bestående av et knippe flere dyktige musikere fra ulik bakgrunn. Med seg på konserten tirsdag kveld var blant annet utøvere som Hildegunn Garnes Reigstad og Ingelin Reigstad Nordheim, begge fra Garness, samt Jonny Sjo fra D’sound. «Jeg liker gode musikere. Disse jeg har med meg nå har jobbet med artister som Madcon, Lene Marlin, Marit Larsen og D’sound for å nevne noen», forteller Dagsland.  «Jeg får veldig inspirasjon av denne gjengen.»

Inspirerende for publikum
Og det er han ikke alene om. Sigvart Dagsland og hans orkester hanket ikke bare inn publikums anerkjennelse, men gjennom humor og varme toner på en kald oktober-kveld ble konserten avsluttet med stående applaus, og godt fornøyde gjester. Kveldens tilhørere bestod av spesielt inviterte støttespillere for skolen, gamle travere, nye ansikter, og også en del av skolens egne studenter.«Det er viktig. Det er mye energi i studentene», sier Sigvart Dagsland i forbindelse med konserten.

Øvingslokaler
Dagsland og orkesteret har også benyttet seg av skolens lokaler til øving forut for deres høst-turné som har sin oppstart i Kristiansand. «Det har vært en vinn-vinn-situasjon», forteller han.
«Det har vært veldig fint å få øve her.» Likevel har nok enkelte i orkesteret selv fått merke behovet for et nytt studenthjem på egen kropp. Det er jommen godt det vil stå et flunkende nytt bygg ferdig våren 2013…
Arbeidet med bygget er allerede i gang – og med god hjelp fra Sigvart Dagsland og hans Bryllups- og Begravelsesorkester håper vi at «me ska få te det umuliga».

Tekst: Dina Valberg
Foto: Lovise Molund