Forskningskvalitet

Forskningskvaliteten ved Ansgar høyskole omfatter fire hovedområder:

1. Forskning
  2. Faglig nettverksbygging
  3. Publisering og formidling
  4. Faglig kompetanseutvikling

Forskningskvaliteten skal sikre at høyskolen når følgende målsetninger:

• FOU-virksomhet som sikrer tilstrekkelig høyt kompetansenivå på skolens fagområder
  • Ansatte som deltar i relevante forskningsnettverk nasjonalt og internasjonalt
  • Faglig ansatte som har en plan for faglig og pedagogisk utvikling og kompetanseheving
  • Forskningsaktivitet på et vitenskapelig høyt nivå
  • Arrangering av konferanser/fagseminarer med høyt faglig nivå
  • Publisere forskningsresultater i faglige kanaler og gjennom relevant formidling

I arbeidet med å sikre god forskningskvalitet er det definert noen sentrale kvalitetsmål:

• Tilstrekkelig store og stabile forskningsmiljø innenfor skolens fagområder
  • Publikasjonspoeng pr. faglig ansatt: minst 1
  • Publikasjonspoeng på nivå 2: minst 20%
  • Populærvitenskapelig formidling i relevante media for alle fagområder
  • Faglig ansatte som deltar i nasjonale og internasjonale nettverk
  • Faglig ansatte som deltar i søknader om eksterne forskningsmidler

I arbeidet med forskningskvalitet er den årlige FOU-rapporten, AHS-rapportering til DBH og data fra Cristin viktige datakilder. Gjennom disse kan høyskolen evaluere sitt arbeid og sette seg nye målsetninger.

I arbeidet med forskningskvalitet er det noen særlig viktige oppgaver:

• Utvikle og implementere handlingsplan for forskningsarbeid
  • Legge til rette for forskningstid og publisering
  • Utvikle og implementere plan for faglig og pedagogisk utvikling
  • Initiere konferanser og seminarer
  • Legge til rette for og oppfordre til deltagelse i forskningsnettverk
  • Sette av ressurser til å initiere og støtte forskningsaktivitet
  • Arrangere Forskningsforum og skriveseminarer

FOU-virksomhet som sikrer tilstrekkelig høyt kompetansenivå og utvikling av de faglige ansattes faglige og pedagogiske kompetanse.

Studietilsynsforskriften kapittel 2 setter krav til fagmiljø ved hvert studieprogram, og AHS må jobbe målrettet med å utvikle sin kompetanse slik at disse kravene er oppfylt. Videre heter det i studietilsynsforskriften at “fagmiljøet skal ha tilstrekkelig undervisnings- og veiledningskompetanse.” Høyskolen må derfor jobbe målrettet med å utvikle fagpersonale både faglig og pedagogisk, og gjennom handlingsplan for FOU-arbeidet jobbe strategisk og målrettet med utvikling av høyskolens samlede fagmiljø.

Forskningsaktivitet, nettverksbygging og konferanser, publisering og formidling.

I strategisk plan for Ansgar høyskole legges det vekt på at Ansgarskolen er en kunnskapsinstitusjon som skal bidra med samfunnsrelevant forskning av høy kvalitet innenfor sine fagområder. Forskning av høy kvalitet fordrer gode rammer for forskningsaktiviteten, og målrettet arbeid for å sikre god finansiering både gjennom bevilgning og andre eksterne kilder. Forskning av høy kvalitet fordrer at ansatte har avsatt tid til forskning og mulighet til å delta i relevante nettverk. AHS skal jobbe strategisk med publisering og formidling slik at ansattes fagkompetanse blir synlig og etterspurt.

Kvalitetsarbeidet skal sikre at høyskolen har et fagmiljø som over tid er stabilt, har høy kompetanse og bidrar med relevant FOU-arbeid av høy kvalitet.