MUS111 Musikkutøving I

Gjelder fra
August 2012

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Emnebeskrivelse

Emnet MUS111 Musikkutøving I består av flere kurs som til sammen gir en bred innføring i grunnleggende musikkteoretiske emner, og anvender disse i både individuelle og gruppeinndelte musikkutøvende emner. Målet er å utvikle studentens musikalitet og formidlingen av denne. Emnet har ”musikeren” i sentrum.

Emnet MUS111 Musikkutøving I utgjør 20 studiepoeng av MUS100 Årsstudie i musikk. MUS100 Årsstudie i musikk skal til sammen utgjøre 60 studiepoeng, og er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i musikkteknologi (3-årig studieløp) ved ATH.

Forventet læringsutbytte

Etter fullført studium skal studentene:

Kunnskapsmål:
  • ha grunnleggende kunnskap i musikkteori
  • ha grunnleggende kunnskap om ulike aspekter knyttet opp rundt formidling av musikk
Ferdighetsmål:
  • kunne anvende musikkteori i praksis
  • tilegne seg musikalske ferdigheter som gjør studenten i stand til å skape ulike musikalske uttrykk sammen med andre, og å skape et personlig musikalsk uttrykk gjennom et instrument
Generell kompetanse:
  • erfaring med og reflekterte holdninger til ulike problemstillinger knyttet opp mot formidling av musikk

Kursbeskrivelser og arbeidsformer

Hovedinstrument
I kurset Hovedinstrument gis studenten muligheter til å utvikle seg teknisk og musikalsk på et selvvalgt instrument. Undervisningen gis en til en, hvor studenten i samarbeid med lærer lager et individuelt tilpasset opplegg. Egenøving er en viktig faktor for utviklingen.

Biinstrument
I kurset Biinstrument skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i piano, hvor målet er at studenten skal kunne bruke dette som støtteinstrument for andre emner. Studenter som har piano som hovedinstrument kan velge et annet biinstrument. Undervisningen gis normalt i grupper.

Ensembleledelse
I kurset Ensembleledelse skal studenten gjennom praktisk veiledning få erfaring med å lede et ensemble (kor). Direksjonsteknikk, innstudering, gruppedynamikk og ledelsespsykologi er aktuelle temaer. Undervisningen gis som seminartimer.

Samspill
I kurset Samspill skal studenten få mulighet til å utvikle sine ferdigheter i samspill, og forståelse for de ulike instrumentenes roller i en samspillsituasjon. Undervisningen gis i grupper.

Musikkformidling
I kurset Musikkformidling gis det både undervisning i teori og praksis knyttet opp rundt kunstnerisk formidling av musikk til ulike målgrupper. Studentene skal delta aktivt som utøvere, og veiledes individuelt og som gruppe.

Musikkteori og hørelære
I kurset Musikkteori og hørelære skal studenten jobbe med å utvikle sin musikkforståelse, og knytte den teoretiske kunnskapen sammen med sin egen musikkutøvingspraksis. Undervisningen er både teoretisk og praktisk og gis i nivåinndelte grupper.

All undervisning i emnet MUS111 Musikkutøving er obligatorisk.

Vurderingsformer

I emnet MUS111 Musikkutøving benyttes følgende vurderingsformer:
  • Hovedinstrument: eksamenskonsert hvor studenten presenterer et selvvalgt program av 15 minutters varighet. Vurderes etter gradert skala A-F, hvor karakteren teller 50 % av emnet
  • Musikkteori og hørelære: en skriftlig del og en muntlig del. Vurderes etter gradert skala A-F, hvor karakteren teller 30 % av emnet.
  • Ensembleledelse: praktisk prøve hvor studenten skal lede et ensemble i en innstuderingsoppgave og en direksjonsoppgave. Vurderes etter gradert skala A-F, hvor karakteren teller 20 % av emnet.
For å kunne gå opp til eksamen må følgende være bestått:
  • Biinstrument: semesterprøver
  • Samspill: konsert
  • Musikkformidling: deltakelse på huskonserter etter gitte retningslinjer

Evaluering

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet etter ATH’s gjeldende retningslinjer.

Pensum

Pensumliste offentliggjøres nærmere studiestart.

Oppdatert 26. juni 2017