Tre norske misjonærbarn skal gjenoppleve sin barndom

Hva møter voksne misjonærbarn når de besøker sin gamle internatskole i Kongo Brazzaville?

Over 30 år er gått siden Ingrid Eskilt var lærer for norske barn på den svenske misjonærbarnskolen i Pointe Noire ved Atlanterhavskysten. I løpet av februar skal tre av disse barna sammen med sine ektefeller gjenoppleve sin barndom på den gamle internatskolen.

Misjonærbarn har hatt en annerledes oppvekst enn andre norske barn. Fra første klasse bodde de på internatskolen og så sine foreldre fire ganger i året. Hva som ligger gjemt i hjertene av hjemlengsel og savn, men også av gode og eksotiske minner kommer kanskje for dagen på en slik tur? Misjonsforbundet har bedt  deres gamle lærer om å dele denne opplevelsen med dem og vi “grugleder” oss! De tre “barna” i 40-årene har alle gått på Ansgarskolen: Vera Kittilsen og brødrene Tormod og Sveinung Røyland.

ingrid

Bak: Lærer Ingrid Eskilt og Tormod Røyland