Kristusbilde avduket på Ansgarskolen

Grafittikunstner og Ansgarstudent Terje Andersen har gitt skolen kunstverket ”Ordet”. Bildet ble avduket mandag 30. januar, og vakte umiddelbar begeistring.

Rektor Harald Nygaard avduket bildet, og takket Terje Andersen for den unike gaven til skolen.

Terje Andersen er daglig leder i Sprayboks, et av landets ledende designbyråer innen graffiti-design. Han har drevet intensivt med graffiti og grafisk design i nærmere 15 år. Han er i tillegg masterstudent i praktisk teologi ved Ansgar Teologiske Høgskole, hvor han også tidligere har tatt en bachelorgrad.

- I grafittisjangeren er fokuset på stil og uttrykk, og det er det jeg også har vært opptatt av som kunstner. I dette bildet har jeg fokusert mer på innholdet enn noen gang, og mange av impulsene til det har jeg jo fått her på Ansgarskolen, sa kunstneren under avdukingen.

”Ordet”er det første bildet i en serie på tre, en bildeserie påvirket av ikonmalertradisjonens bruk av bønn og kristen symbolikk. Blått og rødt møtes i Kristusansiktet i bildet, og blir til lilla, slik himmel og jord møttes i inkarnasjonen, har kunstneren forklart i en enkel tittelplakett som henger på veggen ved kunstverket.

Bildet henger på en stor veggflate i trappeoppgangen i det nye undervisningsbygget på skolen. De ansatte som var til stede under avdukingen var begeistret for bildet, og flere kommenterte at de oftere måtte legge veien om denne trappeoppgangen framover.

Tekst & foto: Hildegunn M. T. Schuff