Sover du godt?

Alle har vel kjent på kroppen hvordan en god natts søvn gir et godt utgangspunkt for en bra dag. Man føler seg opplagt, man har energi, og man får mer ut av dagen, både mentalt og fysisk. Samtidig vet vi at mange sliter med søvnproblemer.
Forskning viser at vi sover i gjennomsnitt en time mindre enn for 30 år siden. En av tre nordmenn har problemer med å sove og hver fjerde nordmann lider av søvnmangel. Søvn og helse er uløselig knyttet sammen på godt og vondt.Students

Og konsekvensene av dårlig søvn er mange. For det første vet vi at mangel på søvn svekker immunforsvaret – vi blir lettere syke. Søvnmangel er også en vanlig årsak til sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og depresjon. Hjerneforskningen viser at søvnmangel påvirker hjernens funksjoner, og strukturene i hjernen endres. Dette kan få store konsekvenser for hvordan vi fungerer når vi er våkne. Danske forskere har dessuten påvist en sammenheng mellom søvn og aldring: Sover man 90 minutter for lite per dag over en lengre periode ser cellefunksjonen ut til å bli nedsatt til et nivå som svarer til at de er ti år eldre. De som sover mindre enn sju timer hver natt, har færre såkalte mitokondrie-DNA-kopier i blodet. Dette avspeiler hvor godt cellenes «kraftverk» – mitokondriene – fungerer. Jo bedre mitokondriene har det, desto bedre fungerer cellene, og jo friskere er vi.

En mer synlig og direkte konsekvens er at mangel på søvn øker risikoen for å bli utsatt for ulykker. I henhold til forsikringsselskapet IF sine tall er ca 20% av alle trafikkulykker søvnrelatert. Derfor har selskapet lansert kampanjen ”Offline O´Clock”. Den handler om å få folk til å logge av kl 22 hver kveld. Sammenhengen mellom skjermbruk og søvn kan kanskje i første omgang virke litt utydelig, men nyere forskning viser at skjermbruk påvirker søvnen vår.

Søvnekspert, psykolog og forsker Ane Wilhelmsen-Langeland, forklarer det slik: Vi sover mindre enn noensinne. Over halvparten av oss sjekker mobilen eller nettbrettet før vi skal sove, og det blå lyset fra skjermene hindrer produksjonen av melatonin, kroppens naturlige søvnhormon. Melatonon produseres om natten når det er mørkt og har en regulerende effekt på døgnrytmen. Jo mer blått lys vi utsettes for, jo mindre melatonin produseres.

Ståle Pallesen, professor og søvnforsker ved Universitetet i Bergen, viser til medisinsk forskning når han sier at det blå lyset som brukes til å sende impulser fra nettbrett og mobilskjerm til netthinnen på øyet og videre inn i det sensoriske apparatet i hjernen, forstyrrer den kjemiske balansen i hjernen. Det kalde, blå lyset manipulerer altså hjernen din til å tro at det fortsatt er dag, når det egentlig er natt. Det blå lyste har også en umiddelbar aktiverende effekt på hjernen; det gjør deg mer våken, og konsekvensen kan være tregere innsovning og dårligere søvnkvalitet.

Dette har vært kjent for produsentene av mobiltelefoner og nettbrett en stund, og flere av dem har kommet med teknologiske løsninger på problemet som gjør at vi ikke trenger å logge av – for de vil jo helst ikke at vi skal bruke dingsene våre mindre. Løsningen fra bransjen er å endre det kalde, blå lyset til varmt, rød-orange lys. ”f.lux for Mac” var først ute, deretter kom andre såkalte ”Night”-funksjoner. Også Apple har sett nødvendigheten av å tilby en løsning og i deres siste operativsystemoppdatering, iOS 9.3, kan du finne funksjonen ”Night Shift”. Apple skriver: ”Night Shift uses your iOS device’s clock and geolocation to determine when it’s sunset in your location, then it automatically shifts the colors in your display to the warmer end of the spectrum”. Dette rødlige lyset er altså mindre skadelig for søvnen din og du kan bruke mobilen eller nettbrettet med god samvittighet helt til du sovner… eller?

Elektronikkprodusentene er selvsagt interessert i å ha deg som bruker pålogget og aktivisert så mye som mulig. Av rent kommersielle årsaker. Forsikringsselskapet IF sin anmodning om å logge av kl 22 på kvelden har naturligvis også kommersielle motiver, men det er samtidig forankret i et ønske om å redusere ulykker og bedre folks helse. Og hva med de indre, psykologiske effektene? Hva med innholdet i det man leser like før man legger seg – kan ikke det være stressende og ”aktiverende” i seg selv, uavhengig av blått lys, melatonin og kjemiske reaksjoner i cellene?

Som forsker på musikkproduksjon på iPad og dens muligheter som ressurs i musikkterapi, er jeg selvsagt veldig opptatt av å ta i bruk ny teknologi. Men på en fornuftig og helsefremmende måte. Teknologien kan fort ta kontroll over deg, i stedet for at du kontrollerer den. Ett skritt i retning av å ta kontroll kan være å bestemme seg for å logge av. Et voksent menneske trenger ca. 7,5 timer god søvn per dag. For å få kroppen til å fungere anbefaler både forsikringsbransjen og hjerne- og søvnforskere at vi logger av minst en time før vi legger oss. Ta det på alvor!

Av Kjetil Høyer Jonassen
65f2b01e0dbf4caab3d61eeaed7ddc9e